Laatste dag Ijsland

3 april 2013 - Reykjavík, IJsland

We verheugden ons erg op de laatste excursie. De wandeling op een gletsjer. Gewapend met broodjes, eerlijk meegenomen uit het hotel, en een goed humeur gingen we op weg naar onze Gletsjer.

In de brochure konden we lezen dat we ook nog vlak bij de vulkaar Eyjafjallajokull, oftewel de vulkaan die in 2010 is uitgebarsten zouden langsrijden en dat we onderweg nog een paar watervallen zouden bezoeken.

Aangezien de vorige bezoekjes aan watervallen erg indrukwekkend waren verheugden we ons ook hier op.

De rit naar de gletsjer was lang, maar het landschap was prachtig. Ruige bergen, overal kleine en grotere watervallen, Ijslanders, zelfs een enkele koe en wat schapen.

De vulkaan was bijzonder om te zien. Gek dat je er staat terwijl hij een paar jaar geleden is uitgebarsten. Het leuke is dat de Ijslanders er zelf helemaal niet zoveel last van hebben gehad. Zij konden vanuit Ijsland overal heen vliegen terwijl een gedeelte van Europa er hinder van ondervond. Vlak naast de beruchte vulkaan bevond zich een andere vulkaan, de Hakla. Deze vulkaan is momenteel erg actief en zou ook elk moment kunnen uitbarsten. We moeten het nieuws maar in de gaten houden. De ijslanders zekf sluiten weddenschappen af over wanneer de uitbarsting plaats zal vinden.

Weer even verder lag de gletsjer. Het was de vierde grootste gletsjer van Ijsland, de Solheimajokull.

Het bizarre was dat we overal zwarte ophopingen zagen liggen op het witte ijs van de gletsjer. De ophoipingen noemen ze trollen en was de vulkanische as van de  Eyjafjallajokull.

We kregen een bijpassende outfit aangemeten voordat we de gletsjer op mochten. We kregen spikes aan, om grip te hebben op het ijs en kregen een pikhouweel mee en een tuigje aan, voor het geval we in een wak of spleet zouden verdwijnen. Een gids gaf ons de grand tour over de gletsjer. Het valt ook niet te omschrijven hoe dit er uit ziet. Dat moet je echt een keer mee maken. Heel erg mooi. Het was ook totaal niet koud. We waren warm aangekleed, maar er ging steeds meer uit. De gids heeft ons expres nog een kletspoot bezorgd.

Na de gletsjer nog een paar mooie watervallen gezien waarvan de hoogste 62 meter was.

Al met al een supermooie vakantie met een hele hoop activiteiten en erg leuk gezelschap ;-)

1. Bep en Fred:
    10 april 2013
    Een mooi eindverslag van een mooie vakantie.
    Nu rest alleen nog het nagenieten van......
  2. Pap en mam:
    10 april 2013
    een prachtige afsluiting van jullie vacantie hoor en mooie fotos toch ook fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn liefs van ons oma
  3. Harry en Dineke:
    Lieve San,
    Ik heb erg genoten van deze minivakantie en kijk er met veel plezier op terug. Helemaal als je de foto's weer terugkijkt.
    Liefs mam.
  4. Harry en Dineke:
    10 april 2013
    Het grote voordeel van herinneringen is dat niemand ze kan afpakken.
    Koester de herinnering..........